måndag 27 oktober 2008

Tre bra saker. Hmm...

Idag har jag jobbat fastän det är måndag. :-) Det är studiedagar den här veckan så jag kände att jag ville vara med och träffa de andra på jobbet så jag bytte arbetsdagar. Det var riktigt skoj! Vi hade möten och diskussioner hela dagen som var väldigt givande. Kul att hinna sitta ner tillsammans med arbetskamraterna. På lunchen gick vi ner på "Ett Glas". Jag har inte ätit ute i lugn och ro på restaurang sedan i våras tror jag det var. :-)

En spännande sak vi diskuterade i förbigående idag var hur mycket tid man egentligen ägnar till varje elev per dag. Då berättade Inger att hon läst att föräldrar samtalar koncentrerat med sina barn i snitt 7 minuter per dag!!!! Tänk då om man lägger ihop de 7 minuter med de få minuter de får av mig som lärare per dag! Det blir inte så mycket... Det gäller med andra ord att prata med sina barn.

En annan kul grej som vi pratade om var att det var en lärare som gett sina elever en skrivbok där de i slutet av varje skoldag skrev tre "bra" saker som de gjort under dagen. Jag började tänka på vilka tre bra saker jag har gjort idag. Det är lätt att istället tänka på saker som man inte gjort bra så det är nog jättenyttigt att vända allt till det bra. Jag har hittills kommit på att jag har lyssnat och stöttat på en kompis på jobbet som hade det lite jobbigt. Jag ska fundera ut två saker till. :-)

Hihi. Vilma var så söt när jag hämtade henne på dagis idag. När vi gick ut till bilen ropade Albin och pekade på en stoooor flock med starar som flög över himlen. Då tittade Vilma upp på himlen och sa "wow"! :-) Hon pratar en himla massa. Hon säger bland annat nalle, usch, blä, bajs, sko, blomma. En massa fler ord är det också men inte som jag kommer på nu. :-)

Inga kommentarer: